An image

B = Betaalappfraude

An image


B is voor Betaalappfraude

Betaalapp fraude, u heeft er vast en zeker van gehoord, maar wat is het precies en hoe kan je het voorkomen? Ultimum legt het haarfijn voor u uit.

Betaalapp fraude is oplichting waarbij de oplichters gebruikmaken van een betaalapp platform, een voorbeeld hiervan is Tikkie, vaak gepaard met een chat app zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Er zijn meerdere manieren waarop de cybercriminelen te werk gaan. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als een bekende die financieel uw hulp nodig heeft of een markplaatsoplichter die de boel niet helemaal vertrouwt en daarom eerst een tikkie wilt sturen van 1 cent.

Werkwijze:

De cybercriminelen hebben verschillende werkwijze per platform en benaderingsmanier. Hieronder leggen wij deze voor u uit.

Online handelsplatformen (marktplaats): 

Adverteerders op een online handelsplatform zoals bijvoorbeeld marktplaats worden benaderd door iemand die potentieel geïnteresseerd is in het kopen van hun product. Al snel vraagt de potentiële koper of de deal kan worden voortgezet via WhatsApp, dit omdat de 'koper' al eerder is opgelicht door mensen die adverteren op dit online handelsplatform. Vervolgens vraagt de koper de adverteerder om een betaalverzoek van een cent over te maken. Veel mensen voldoen aan dit betaalverzoek omdat ze geen waarde zien achter de een cent.

Bij het overmaken van het betaalverzoek, wordt de adverteerder door gestuurd naar een nep website (Phishing website) die niet van de adverteerder zijn bank is, maar van de 'koper'. Door het betalen van het betaalverzoek heeft de 'koper' al de bankgegevens van de adverteerder en kan hiermee zijn hele rekening plunderen

Gelijk Oversteken Service en IDeal:

De betaalverzoeken met IDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn initiatieven van Marktplaats die goed beveiligd zijn. Wanneer de kopers en verkopers van deze  methodes gebruik maken neemt de kans op oplichting af, maar het maakt de kans niet gelijk aan 0. Cybercriminelen hebben namelijk een antwoord bedacht op de twee maatregelen. Ze handelen bij een aankoop via deze veilige methode maar leiden de verkoper naar een valse site (Phising website). Ook bij deze methode worden de bankgegevens van de verkoper doorgegeven aan de cybercrimineel. Handel dus altijd via de marktplaats chat waarbij je geen externe link krijgt via WhatsApp.

Familie/Vriend in nood:

Een bekende van u stuurt u een bericht, echter is dit niet de bekende, maar een hacker die het WhatsApp account van uw bekende heeft overgenomen. De persoon in kwestie vraagt u om hem te helpen, met een smoesje dat ze ergens snel geld voor nodig hebben omdat bijvoorbeeld hun rekening is geblokkeerd of het limiet bereikt hebben. Slachtoffers zijn op deze manier al vele duizenden euro's kwijtgeraakt.

Familielid of vriend overgestapt naar een andere provider:

De cybercrimineel stuurt vanaf een 06-nummer een WhatsApp-bericht naar het slachtoffer en doet zich voor als een bekende van hun. Ze gaan aan de slag met dezelfde foto en naam en gebruiken het excuus dat ze recentelijk zijn overgestapt naar een nieuwe provider, en hierbij ook een ander nummer hebben gekregen. Na een gesprek vragen ze het slachtoffer om hulp met een betaling. Omdat slachtoffers denken dat ze te maken hebben met een bekende maken ze snel het geld over en zijn daarna hun geld kwijt.

Hoe beschermt u zich hiertegen betaalapp fraude?

1. Verifieer altijd naar wie je geld overmaakt. Probeer een bekende altijd even persoonlijk te spreken hierover.

2. Geef nooit je sms-code van WhatsApp aan iemand anders. Met deze code kunnen cybercriminelen te werk gaan met uw mobiele nummer.

3. Stel een tweestapsverificatie in bij WhatsApp, dan moet u na het registreren  van uw account ook nog een pincode invoeren. Criminelen komen zo niet in uw account, ook niet met een sms-code.

4. Handel altijd via het verkoopplatform zelf en klikt nooit op externe links, doet u dit wel? Wees op uw hoede en controleer de link op geldigheid.

5. vertrouwt u het niet helemaal? Voer de betaling niet door of sluit de deal niet.

Bekijk ons YouTube kanaal voor meer educatieve video’s over uw cyberveiligheid en meld u aan voor onze nieuwsbrief voor meer content.

Bent u naar aanleiding van deze post benieuwd naar uw cyberveiligheid of geïnteresseerd in meer van onze diensten? Neem een kijkje op onze website, of bel of mail ons: +31 (0)88 118 98 20 / sales@ultimum.nl

Kennismaken met Ultimum? 
Neem contact op via onderstaand formulier of bel met: +31 (0)88 118 98 20
Ultimum B.V. 2020 | Privacyverklaring Disclaimer | Responsible Disclosure |+31 (0)88 118 98 98